Sličice fudbalera uče vas svemu što trebate znati o tržišnoj ekonomiji

Panini, italijanska kompanija, proizvodi albume sa sličicama fudbalera još od Svjetskog prvenstva u Meksiku 1970.; u 2014. za popunjavanje albuma za Svjetsko prvenstvo u Brazilu trebalo je sakupiti 640 naljepnica. Tržište naljepnica nije samo za djecu; ono je također zahvalno i za mikroekonomiste. Kupovina svakog pakovanja sličica daje rane lekciju o zakonima vjerovatnoće; vrijednosti statističkih testova; zakonu ponude i potražnje; i važnosti likvidnosti.

Kada započnete album, prva naljepnica (u paketu dolazi njih 5) ima 640/640 vjerovatnost da bude ona koju još nemate. Kako se upražnjeni prostori popunjavaju, šanse da ćete kupiti paket u kojem će se naći sličica koja vam nedostaje se smanjuju. Prema Sylvainu Sardyju i Yvanu Veleniku, dvojici matemaričara s Univerziteta u Ženevi, broj paketa naljepnica koje biste trebali kupiti u prosjeku za popunjavanje albuma mehaničkom kupnjom paketa nakon pakiranja, bio bi 899. To pretpostavlja da ne postoji opskrbni šok na tržištu: krađa 300.000 naljepnica u Brazilu u aprilu 2014. uplašila je mnoge kolekcionere da će Panini ostati bez sličica.

Također pretpostavlja da tržište nije montirano. Panini tvrdi da je svaka naljepnica isprintana u jednakoj količini i nasumično raspoređena. No, mnogi će sakupljači biti progonjeni samo jednom karticom koju stalno dobijaju. U analizi za 2010. godinu, gospoda Sardy i Velenik odigrali su ulogu “regulatora” provjeravajući distribuciju naljepnica za 660 albuma koji su prodani u Švicarskoj za Svjetsko prvenstvo te godine. Na uzorku od 6.000 naljepnica, očekivali su da će se svaka naljepnica pojavljivati prosječno 9,09 puta (6000/660). Testirali su da li su stvarne fluktuacije oko tog broja bile u skladu s očekivanom raspodjelom naljepnica i utvrdili da jesu. Takva statistička ispitivanja sve se više primjenjuju na fiskiranje cijena i antikonkurentno ponašanje na financijskim tržištima, također.

Čak i na poštenom tržištu, besmisleno je kupovati paketić za paketićem kao pojedinac (a da ne spominjem ogromne troškove za roditelje). Odgovor je u stvaranju tržišta za sakupljače kako bi zamijenili svoje neželjene naljepnice. Dječije igralište je jedna verzija ovog tržišta, gdje dijete koje ima karticu koju mnogi  žele, iznenada razumije moć ograničene ponude. Sajmovi sličica su druga. Kao i kod svakog tržišta, likvidnost je važna. Što je više ljudi koji se mogu privući na tržište s duplim sličicama, to je veća vjerojatnost pronalaženja naljepnice koju želite. Sardy i Velenik smatraju da će skupina od deset ljudi, koja učinkovito zamjenjuje ​​naljepnice i koristi Paninijevu praksu prodaje posljednjih 50 naljepnica koje nisu na popisu, trebati između sebe razmijeniti samo 1.435 pakiranja za dovršetak svih deset albuma. Internetski forumi, gdje je potencijalno neograničeni broj ljudi s kojima možete zamijeniti naljepnice, znače da taj broj pada još više. Ideja potpuno djelotvornog tržišta trebala bi obeshrabriti Panini, što bi rezultiralo manjim brojem pakiranja. Na sreću, kao i na svim tržištima, ponašanje nije strogo racionalno. Unatoč molbama od roditelja i ekonomista, mlađi nogometni navijači uvijek će biti spremni uložiti većinu svojih naljepnica kako bi dobili Lionela Messija.

Izvor: Economist
Preveo: Danijal Hadžović

O autoru
Redakcija Podržite rad Liberalnog foruma. Pozivom na broj 090 291 099 donirate 2 KM za rad našeg Udruženja. Liberalni forum je nevladino, nestranačko i neprofitno udruženje građana koje za cilj ima razvoj, širenje i primjenu ideja i programa zasnovanih na načelima liberalizma. Vjerujemo u društvo individualne slobode, vladavine prava, slobodne tržišne ekonomije, malih poreza i ograničene i efikasne državne administracije.

1 komentar

  1. htio sam donirari (preko mobitela doduse) ali:

    Your recipient is not able to receive funds at this time. Your recipient must first set up his or her account to receive funds.

    ?

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *