Kako ekonomija dijeljenja čini sve bogatijim (i više jednakim)

Online agencije poput Air BnB i Ubera su otvorile prilike za usluge nekad dostupne samo bogatima.

Ekonomija dijeljenja je ekonomija koja izjednačava. Na strani ponude, jednostavnije dozvoljava ljudima koji posjeduju automobile ili nekretnine da zarade prihod. Naravno, bogati ljudi također imaju kuće i aute, ali ove stavke su dosta manji dio njihovog imanja nego što je to slučaj kod mnogih drugih. Zarađivanje putem Air BnB-a, naprimjer, može obezbjediti prihod pored plate koji bogatiji ljudi dobivaju od vrijednosnih papira. Zbog toga, ovo je pozitivan primjer raznolikosti u prihodima koji nemaju jednake rizike kao plata, kojoj prijete odsustva ili skraćeni sati.

Ekonomija dijeljenja je također ekonomija koja izjednačava na strani potražnje, jer online agencija kreirana ekonomijom dijeljenja stvara potrošnju koja ide u korist osrednjim klasama. Suština ekonomije dijeljenja je da koristi online agenciju da olakša ulaz na tržište u takvim područjima kao što su iznajmljivanje nekretnina i prevoz.

Naravno, bogati mogu također imati koristi od takve ponude, ali ovakva ponuda nije toliko kompatibilna sa luksuznim dobrima.Troškovi su uglavnom fiksni, a potrošači traže manje cijene i drugačija iskustva putovanja, tako da koristeći isključivo ovaj način pribavljanja mušterija bi predstavljao kočnicu za takvo tržište. Prije Air BnB-a je bilo dosta teže iznajmiti sobu u nečijoj kući na dan ili dva zbog same potrage i problema povjerenja koje online agencija pomaže riješiti.

Izjednačavajući trend

Budući da bogati već mogu priuštiti luksuzna dobra poput skupih hotela. Air BnB, s druge strane, čini putovanje u skupe gradove priuštivijim ljudima skromnijih primanja jer omogućava jeftiniji smještaj i mogućnost da iznajme vlastite nekretnine kada putuju. Do sada putovanje je uglavnom bilo aktivnost bogatijih. A usluge dijeljenja doma su novi korak ka demokratizaciji putovanja.

Zamjena starih fizičkih agencija onima s interneta je također izjednačavajući trend. Ronald Coase je istaknuo kako je visoka cijena transakcija uzrokovana velikim brojem agenata na platnoj listi. Ima ekonomskog smisla obavljati transakcije interno kada je uključenje vanjskog pomoćnika ili dobavljača preskupo.

Slično, odlika bogatijih je bila da su zapošljavali u kućanstvu kako bi izbjegli cijene koje koče tržište. Naprimjer, često je komplikovano pronaći pouzdan prevoz oslanjajući se na tržište usluga (kao taxi služba). Ali zapošljavajući privatnog šofera bogati mogu uživati usluge prevoza na zahtjev.

Danas postoji online agencija koja nudi zamjenu za sluge. Pozivanje auta pomoću smartphonea bilo kad, bilo gdje je mnogo više nalik šoferu nego mahanja ili pozivanja taksija na pljusku koji imaju generalno nepouzdan način radio komunikacije. (Njihova nepouzdanost u San Franciscu je bila ono što je potaklo ljude da osmisle Uber.) Online agencije omogućuju da činimo lake i efektivne pretrage za pravim smještajima ili drugim dobrima, što je za bogate uvijek obavljala tajnica.

Ukratko, ekonomija dijeljenja je još jedan primjer kako se dematerijalizacija prirode svijeta može odraziti na osrednje klase. Trebamo obratiti pažnju na takve izjednačavajuće faktore prije nego zaključimo da u svijetu porasta globalna materijalna nejednakost.

John O. McGinnis

Preveo: Amir Pečenković

O autoru
Redakcija Podržite rad Liberalnog foruma. Pozivom na broj 090 291 099 donirate 2 KM za rad našeg Udruženja. Liberalni forum je nevladino, nestranačko i neprofitno udruženje građana koje za cilj ima razvoj, širenje i primjenu ideja i programa zasnovanih na načelima liberalizma. Vjerujemo u društvo individualne slobode, vladavine prava, slobodne tržišne ekonomije, malih poreza i ograničene i efikasne državne administracije.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *