UHLJEB-BIZNISMEN MOŽEŠ BITI TI: 7 zlatnih pravila kako da u BiH postanete uspješan i bogat poduzetnik

Piše: Danijal Hadžović

Mnogi mladi i oni malo stariji ljudi u BiH u život kreću puni elana i samopouzdanja, imajući iza sebe stotine pročitanih knjiga, desetine poslušanih seminara i predavanja, brojne radionice i obuke, te na svom putu u konačnici nadolaze na genijalnu ideju za razvijanje biznisa. Ipak, kada uđu u svijet osnivanja i razvijanja firme često se suoče s dubokim preprekama i shvate da su znanje koje su sticali i ideje koje su godinama pomno razvijali, uglavnom beskorisni. Nemogućnost dolaska do kapitala, zakonske prepreke za razvoj posla, nekooperativnost državnih institucija od kojih im posao zavisi, česte i iznenadne posjete inspekcije, telefonski pozivi u gluho doba noći i anomimne prijetnje, samo su neke od poteškoća s kojima se u pokušaju bavljanja poduzetništvom ovdje mogu suočiti.

Bitna stvar koju mnogi mladi ljudi zaboravljaju kada se usuđuju krenuti u poduzetničke vode je da oni žive u Bosni i Hercegovini, a tu vladaju nešto drugačija pravila, te standardni poslovni modeli i prakse neće pretjerano pomoći. Tačnije, žive u zemlji koja je izašla iz jednopartijskog sistema u kome je jedna partija pod kontrolom držala sve segmente u društva te je ušla u novo doba u kojem sada nekoliko partija rastaljuje teritoriju i plijen, te pod kontrolom drži sve segmente društva, uključujući i ekonomiju.

Stoga smo odlučili otkriti vam 7 zlatnih bh. pravila o tome kako u takvom sistemu uspjeti.

1. Zaboravite na sve što čujete na fakultetima, seminarima, što pročitate u knjigama…. Neka vas ne zamajavaju. Svi ti savjeti, SWOT analize, biznis planovi, itd., prepisani su iz kojekavih zapadnih udžbenika, namijenjenih društvima u kojima postoji sloboda tržišta i vladvina prava. Ali vi niste na Zapadu, vi ste u BiH gdje je na sceni vladavina stranke a ne prava.

2. Još jednom shvatite: vi ste u BiH . Umjesto SWOT analize (Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats ) vama treba KKK analiza: Kome? Koliko? Kako?

3. Povežite se s nekom od vladajućih stranaka. To naravno samo po sebi neće biti dovoljno. Da je to tako lako, svako bi hajrovao od stranke, a nema za sve, samo za odabrane (tačnije njih nekoliko stotina hiljada). Za uspjeh na ovom koraku najvažnije je uspješno primjeniti 3K analizu:

Kome? – ovo je početni i ključan korak u kojem treba dobro procijeniti kome iz stranačke nomenklature treba da se uvučete u… Znate već šta! I upamtite, vrlo često one koje imaju stvarnu moć ne viđate na televiziji.
Koliko? – naravno, podršku za svoj biznis nećete dobiti dok ne riješite i pitanje koliko ćete valjati onima koji treba vama da valjaju.

Kako? – ovdje treba da precizirate svoj plan kak tačno mislite izvesti da valjate onima koji treba da valjaju vama i kakve vrste usluga vam trebaju pružiti da biste i vi njima naknadno pružali usluge, tj. kako bi sami preko vas mogli maksimizirati svoju korist. Obratite pažnju na to da obećavate samo one usluge i koristi koje ste zaista u stanju da ispunite.

4. Tek sada ste spremni da zaista osnujete biznis.

5. Vaš biznis preko noći postaje uspješan, a teško da bi i moglo biti drugačije, jer ste obilato gurani s budžetskim subvencijama, namještenim tenderima, javnim nabavkama, poslovnim prostorima na atraktivnim lokacijama. Uz prave veze i pokrovitelje čak ni, primjerice, bavaljenje uzgojem malina neće biti prepreka da se usput obogatite na recimo, uvozu respiratora. Naravno, u skladu s pravilom broj 3, određeni procenat ćete morati davati svojim pokroviteljima, evenetualno povremeno zaposliti ponekog stranačkog aktivistu ili nečijeg sina i kćerku koje niko drugi neće.

6. Čestitamo, vi ste sad uspješan biznismen!

7. Ako ipak u međuvremenu nešto zeznete pa prestanete biti dio stranačkog tala, pokrenite grupu malih biznisa na FB, u javnosti gnjecajte kako ste vi ugroženi mali poduzetnik koji jedva spaja kraj s krajem i vršite pritisak na vlasti ne bi li vas ponovo vratili u budžetski tal.

Sretno!

 

 

NAPOMENA: Tekst je satiričnog karaktera. A budimo realno, prije da nije.

O autoru
Danijal Hadžović Publicist, novinar, politolog i osnivač Liberalnog foruma. Zagovara i promoviše izgradnju Bosne i Hercegovine na vrijednostima "života, slobode i težnje za srećom".

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *