Piše: Richard N. Lorenc (FEE)
Kada kažem ljudima da radim u Fondaciji za ekonomko obrazovanje, ponekad pitaju: “Koje bi ekonomske ideje ljudi trebali shvatiti?”
Mi u FEE-u smo o tome dosta razmišljali za naše članke, kurseve, seminare i videozapise. Na kraju smo destilirali “ekonomsko razmišljanje” u 12 ključnih pojmova. Sljedeći popis nas je vodio interno nekoliko godina, a mislim da je sada vrijeme da ga podijelimo sa svijetom.
- Dobit od trgovine: U bilo kojoj ekonomskoj razmjeni, slobodno odabranoj, obje strane imaju koristi – barem u vlastitom umu.
- Subjektivna vrijednost: Vrijednost bilo kojeg dobra ili usluge određuje pojedinačni ljudski um.
- Oportunitetni trošak: Ništa nije besplatno, a cijena bilo čega je ono od čega odustajete da biste to dobili.
- Spontani poredak: Društvo se ne pojavljuje kao rezultat onih na vrhu ili planiranja, nego od djelovanja pojedinaca čije akcije dovode do neplaniranih rezultata za cjelinu.
- Poticaji: Pojedinci djeluju kako bi maksimizirali vlastitu nagradu.
- Komparativna prednost: Saradnja između pojedinaca stvara vrijednost kada proizvođač može proizvesti određenu stavku ili uslugu po nižoj cijeni od onoga što bi kupac potrošio da bi je proizveo.
- Problem znanja: Nijedna osoba ili grupa ne zna dovoljno za planiranje (i prisiljavanje) društvenih ishoda, jer su informacije potrebne za društveni poredak raspoređene među njegovim članovima i otkrivene samo u ljudskom izboru.
- Vidljivo i nevidljivo: Pored opipljivih i mjerljivih učinaka, često postoje nevidljivi troškovi i nezadovoljene mogućnosti bilo koje akcije ili politike.
- Pravila su važna: Institucije utječu na odluke koje pojedinci donose. Na primjer, prava vlasništva protežu se od stvarnosti oskudice koja zahtijeva da se vlasništvo mora pripisati pojedincima, a ne kolektivu.
- Akcija je svrhovita: Svaka osoba donosi odluke s namjerom da poboljšava svoje stanje.
- Civilno društvo: Dobrovoljna udruženja omogućuju ljudima svih pozadina da mirno komuniciraju, stvaraju vrijednost, njeguju lični karakter i grade međusobno povjerenje.
- Poduzetništvo: djelovanje na priliku za prikupljanje nedovoljno iskorištenih, zloupotrijebljenih ili neotkrivenih resursa i ideja kako bi se stvorila vrijednost za druge.
Možete razmišljati o putevima i mjestima na kojima se pojavljuju u ovi principi – dok kupujete, družite se i planirate svoju budućnost. Kao što kažemo, ekonomija je posvuda!
Preveo: Danijal Hadžović