12 zlatnih ekonomskih principa za koje trebate znati

Piše: Richard N. Lorenc (FEE)

 

Kada kažem ljudima da radim u Fondaciji za ekonomko obrazovanje, ponekad pitaju: “Koje bi ekonomske ideje ljudi trebali shvatiti?”

Mi u FEE-u smo o tome dosta razmišljali za naše članke, kurseve, seminare i videozapise. Na kraju smo destilirali “ekonomsko razmišljanje” u 12 ključnih pojmova. Sljedeći popis nas je vodio interno nekoliko godina, a mislim da je sada vrijeme da ga podijelimo sa svijetom.

 

  1. Dobit od trgovine: U bilo kojoj ekonomskoj razmjeni, slobodno odabranoj, obje strane imaju koristi – barem u vlastitom umu.

 

  1. Subjektivna vrijednost: Vrijednost bilo kojeg dobra ili usluge određuje pojedinačni ljudski um.

 

  1. Oportunitetni trošak: Ništa nije besplatno, a cijena bilo čega je ono od čega odustajete da biste to dobili.

 

  1. Spontani poredak: Društvo se ne pojavljuje kao rezultat onih na vrhu ili planiranja, nego od djelovanja pojedinaca čije akcije dovode do neplaniranih rezultata za cjelinu.

 

  1. Poticaji: Pojedinci djeluju kako bi maksimizirali vlastitu nagradu.

 

  1. Komparativna prednost: Saradnja između pojedinaca stvara vrijednost kada proizvođač može proizvesti određenu stavku ili uslugu po nižoj cijeni od onoga što bi kupac potrošio da bi je proizveo.

 

  1. Problem znanja: Nijedna osoba ili grupa ne zna dovoljno za planiranje (i prisiljavanje) društvenih ishoda, jer su informacije potrebne za društveni poredak raspoređene među njegovim članovima i otkrivene samo u ljudskom izboru.

 

  1. Vidljivo i nevidljivo: Pored opipljivih i mjerljivih učinaka, često postoje nevidljivi troškovi i nezadovoljene mogućnosti bilo koje akcije ili politike.

 

  1. Pravila su važna: Institucije utječu na odluke koje pojedinci donose. Na primjer, prava vlasništva protežu se od stvarnosti oskudice koja zahtijeva da se vlasništvo mora pripisati pojedincima, a ne kolektivu.

 

  1. Akcija je svrhovita: Svaka osoba donosi odluke s namjerom da poboljšava svoje stanje.

 

  1. Civilno društvo: Dobrovoljna udruženja omogućuju ljudima svih pozadina da mirno komuniciraju, stvaraju vrijednost, njeguju lični karakter i grade međusobno povjerenje.

 

  1. Poduzetništvo: djelovanje na priliku za prikupljanje nedovoljno iskorištenih, zloupotrijebljenih ili neotkrivenih resursa i ideja kako bi se stvorila vrijednost za druge.

 

Možete razmišljati o putevima i mjestima na kojima se pojavljuju u ovi principi – dok kupujete, družite se i planirate svoju budućnost. Kao što kažemo, ekonomija je posvuda!

 

Preveo: Danijal Hadžović

O autoru
Redakcija Podržite rad Liberalnog foruma. Pozivom na broj 090 291 099 donirate 2 KM za rad našeg Udruženja. Liberalni forum je nevladino, nestranačko i neprofitno udruženje građana koje za cilj ima razvoj, širenje i primjenu ideja i programa zasnovanih na načelima liberalizma. Vjerujemo u društvo individualne slobode, vladavine prava, slobodne tržišne ekonomije, malih poreza i ograničene i efikasne državne administracije.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *